Adreswijziging als je gaat verhuizen, zo doe je dat
Ga je bijna verhuizen? Er komt heel wat op je af. Een van de dingen die je voor een groot deel vooraf al kunt regelen is je adreswijziging. Wie moeten er dan een adreswijziging krijgen? Welke instanties moet je een verhuisbericht sturen? Ik leg het je uit en geef je een overzicht.
Adreswijziging als je gaat verhuizen, bekijk de video:
Adreswijziging als je gaat verhuizen, zo doe je dat
Verhuizen staat in de top 10 van meest stressvolle gebeurtenissen in je leven. En dat is niet zo gek natuurlijk!
Wanneer je je eigen vertrouwde plekje achter laat en naar een nieuw huis gaat staat in feite alles op z’n kop. Al je spullen gaan door je handen en meestal is er ook sprake van tijdsdruk, omdat je voor een bepaalde tijd je huis uit moet zijn.
Een goede voorbereiding scheelt enorm veel stress. Daarbij is het superhandig als je vooraf goed op een rijtje hebt wat er allemaal geregeld moet worden. Een adreswijziging voor allerlei instanties is dus een heel goed begin.
Voorkom verhuisstress, sommige adreswijzigingen kunnen al voor je verhuizing
Nieuw adres doorgeven aan de gemeente
Of je nu binnen je eigen gemeente verhuist of naar een andere gemeente, je moet je adres wel wijzigen.
De termijn om dit te doen is vanaf 4 weken voor tot 5 dagen na de verhuizing.
Wil je zo min mogelijk stress rondom de verhuizing? Dan doe je deze aangifte dus al voor de daadwerkelijk verhuisdatum.
Ga je verhuizen naar een andere gemeente? Weet dan dat het niet nodig is om je bij de oude gemeente uit te schrijven. De inschrijving bij de nieuwe gemeente is voldoende.
Verhuizen naar een andere gemeente? Uitschrijven bij de oude gemeente is niet nodig
Je nieuwe adres doorgeven aan de gemeente is over het algemeen een klein klusje. In de meeste gemeenten kan dit digitaal. Je hoeft er dus vaak de deur niet voor uit.
En het is niet nodig dat ieder lid van je gezin dit persoonlijk doet. Je kunt iemand machtigen en kunt dit als ouder ook voor je kinderen doen.
Het doorgeven van een verhuizing kan onder andere door:
- iemand van 16 jaar of ouder voor zichzelf
- samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar
- de ouder, voogd of verzorger voor kinderen tot 18 jaar
- ouders voor inwonende kinderen van 18 jaar of ouder
- een gemachtigde
Wil je hier meer van weten? Klik dan hier
Verhuizing doorgeven aan de gemeente, dit heb je nodig:
- een legitimatiebewijs
- een bewijs van bewoning (dat kan een koopcontract of een huurcontract zijn)
Dit gebeurt er vervolgens:
Zodra je je gegevens aan de gemeente doorgeeft, worden er automatisch heel aantal instanties op de hoogte gesteld. Je gegevens worden bijgehouden bij het Bureau Registratie Personen. Zij passen je gegevens aan en spelen deze door aan verschillende instanties.
Dit zijn onder andere:
- Je zorgverzekeraar
- het RDW, Duo en SVB
- pensioenorganisaties
- de belastingdienst.
Deze instanties hoef je dus niet handmatig op de hoogte te stellen van je verhuizing. Dit gaat automatisch.
Adreswijziging voor andere partijen die te maken hebben met je huisadres:
Natuurlijk zijn er ook nog een aantal andere instanties die je op de hoogte moet brengen. Een aantal hebben te maken met je huis en moet je dus niet vergeten. Denk hierbij aan
- De kabel en internetprovider
- De leveranciers van gas en elektra of bijvoorbeeld stadsverwarming
- Je verzekeraar. Het is bijvoorbeeld belangrijk om een verzekering voor je nieuwe huis te regelen en je oude verzekering op te zeggen per dag van levering.
Overige partijen die je je adreswijziging moet doorgeven
En dan zijn er nog allerlei partijen die ook je huisadres in hun systeem hebben staan en waarvan het heel handig is als ook zij weten dat je verhuisd bent.
Vaak zijn dat er meer dan je vooraf denkt.
Ook hier wil je niet voor verrassingen komen te staan. Je leuke vakantie-outfit die nog op je oude adres wordt geleverd, of je favoriete tijdschrift dat een paar maanden op je oude adres wordt geleverd, het is toch zonde.
Een handige manier om dit zoveel mogelijk te voorkomen is de volgende:
Pak je bankrekening erbij en en scroll op je gemak door alle afschrijvingen van het afgelopen jaar. Maak een lijst van alle partijen die je nieuwe adres moeten weten en stel ook hen op tijd in kennis.
En nu je toch gaat verhuizen, is juist dat een goed moment om ook je administratie even door te lopen en te ordenen. Ook hier zul je nog wel wat adreswijzigingen uit kunnen halen.
Ik help je alvast een stukje op weg met een kort overzicht:
- Je huisarts
- je werkgever
- je bank
- de huisarts
- de apotheek
- de tandarts
- je fysiotherapeut
- je sportclub, eventuele andere verenigingen waar je lid van bent
- de dierenarts
- de kamer van koophandel
- de school of kinderopvang
- het consultatiebureau
- lidmaatschappen op magazines of krant.
Ben jij een online shopper?
Ook deze bedrijven hebben je adres in hun systeem. Dus wil je voorkomen dat de bezorgdienst met je boodschappen op het oude adres staat of je pakketje van Bol.com verkeerd bezorgd wordt? Maak dan ook van deze bedrijven een overzicht en geef ook hier je nieuwe adres door. Een avondje op de bank en je hebt het geregeld.
Verhuisservice van Post.nl
Post.nl heeft de mogelijkheid via hen allerlei bedrijven en instanties in kennis te stellen van je verhuizing. Via Post.nl geef je zelf aan welke instanties een melding moeten krijgen en zij regelen dit voor je. Dat is overigens een kosteloze service.
Hierbij geeft Post.nl aan dat zij je gegevens niet verder verspreiden aan anderen maar tja, het is wel gratis en je kunt je afvragen of echt gratis wel bestaat.
Naast de verhuisservice beidt post.nl overigens ook de mogelijkheid je post door te laten sturen, afhankelijk van je wensen kan dit voor een bedrag vanaf €1,75 per week. Let op; niet alle post wordt doorgestuurd. Hier kun je daar meer over lezen.
Handig verhuisplan downloaden?
Heb je druk meegeschreven? Niet nodig. Ik heb een handig overzicht voor je gemaakt van alle instanties die je een berichtje moet sturen. Je kunt het hier gratis downloaden, wel zo makkelijk!