Is verkoopstyling nodig bij de verkoop van een huis?
Verkoopstyling is helemaal niet nodig! Een huis verkoop je zo wel en die voorbereiding kun je heel goed zelf doen. Vorige week kreeg ik deze opmerking voor mijn voeten.
Ik was uitgenodigd bij mensen die hun huis wilden verkopen en zij waren benieuwd hoe wij dat aanpakten.
Verkoopstyling is bij ons echt niet nodig. Ons huis is keurig en opruimen doen we zelf wel. Trouwens, bij ons in de straat is kortgeleden een huis verkocht en dat ging heel snel. De kijkers komen zo ook wel.
Ik besloot nu maar eens heel duidelijk te zijn; “Wil je je huis verkopen zonder verkoopstyling? Succes! Maar weet één ding, je doet jezelf tekort. Het mag misschien lijken dat je jezelf veel moeite en kosten bespaart maar ik durf je te zeggen dat het omgekeerde het geval is. Het gaat je tijd maar zeker ook geld kosten.”
De klant keek me verwonderd aan. Dat klonk best stellig en ook wel wat gek maar toen ik hem uitlegde hoe dat zat, begreep hij me meteen. Benieuwd wat ik hem vertelde? En nieuwsgierig of dit ook voor jou geldt?
Kijk dan even verder.
Verkoopstyling nodig? Bekijk de video
Verkoopstyling nodig? Zo zit het
Verkoopstyling is erg Amerikaans en eerlijk gezegd ook een beetje over the top.
In programma’s als Milion dollar listings wordt voor een huis voor kapitalen ingericht en kan het niet op.
En juist dat is wat veel mensen in hun hoofd hebben als ze hier aan denken.
Wij nuchtere Nederlanders zijn natuurlijk niet op zoek naar iets Amerikaans. Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg.
Het voorbereiden van een huis op de verkoop is zo ingewikkeld niet. Een kwestie van opruimen en een mooie bos bloemen op tafel en je bent al een heel eind.
Iemand inschakelen die een paar kussenstjes op de bank legt? Ben je mal.
Verkoopstyling nodig? Dit zijn de cijfers
Een gemiddeld mens verkoopt eens per 7 jaar zijn huis.
Huizen staan gemiddeld langer te koop. In het eerste kwartaal van 2022 stonden huizen gemiddeld 23 dagen te koop. Kijkers buitelden toen nog over elkaar heen en van kozen makelaars voor een inschrijving zodat alle kijkers tenminste nog de kans kregen om het huis te zien en dan een bod uit te brengen dat bij hen paste. Vergelijk dat eens met kwartaal 1 van 2023. Nu staan de huizen gemiddeld 42 dagen te koop. De lijst met kijkers is aanmerkelijk korter en opeens is er voor kijkers regelmatig ook de mogelijkheid een huis op hun gemak een tweede keer te bekijken. Alle tijd dus om jouw huis rustig in zich op te nemen. De voors en tegens tegen elkaar af te wegen en te voelen of een prille liefde uit zou kunnen groeien tot een vaste verkering.
Je begrijpt. hierdoor wordt het ook drukker op Funda. Er zijn meer huizen te koop waar potentiële kopers uit kunnen kiezen.
Huizen staan op dit moment langer te koop, meer concurrentie dus
Werkt verkoopstyling alleen in een kopersmarkt?
Je kunt je voorstellen dat een goede presentatie vooral werkt op het moment dat er meer huizen te koop staan waar kopers uit kunnen kiezen. (een kopersmarkt)Toch ligt het niet zo simpel.
Verkoopstyling is meer dan alleen je huis er op zijn mooist uit laten zien zodat het opvalt tussen de rest.
Verliefd worden begint online
Of er nu 1 huis of 100 op Funda staan, de eerste kennismaking met jouw huis gebeurt hoogstwaarschijnlijk online. Op Funda, de website van de makelaar of via social media. Ergens komt een koper jouw huis tegen en dan moet er iets zijn wat hem of haar overhaalt de telefoon te pakken en een afspraak in te gaan plannen voor een bezichtiging. Maar online zijn er heel veel prikkels. Er is maar heel kort de aandacht en dus moet je zorgen dat je die pakt.
Online zijn er heel veel prikkels en de aandacht is kort
Daar kan verkoopstyling voor jou het verschil maken.
Dat gezellige sfeerhoekje, de keuken die voelt als een plek waar zo gekookt gaat worden omdat er een kookboek staat of mooie potten op de plank die normaal gesproken eigenlijk jouw verzamelplek is van pakjes en zakjes.
En de bank die eigenlijk wel een keer vervangen zou mogen worden, maar nu mooi aangekleed is met kussens en een schapenvachtje, ze geven allemaal een gevoel van thuis, van herkenning en van fijn wonen.
Ze geven de kijker de prikkel om toch de telefoon op te pakken. Ze trekken de aandacht.
Verkoopstyling helpt bij het inschatten van de ruimte
Om de tv goed te kunnen zien, heb je de hoekbank dwars in de woonkamer geplaatst en de eettafel een kwartslag draaien was toch wel handig want dan kon er iemand extra zitten.
Oh, en de wat uit de kluiten gegroeide verzameling Blond servies heb je toch het liefst in het oog dus die zet je in een mooie open kast in de woonkamer.
Logische keuzes natuurlijk, maar soms zorgen die keuzes ervoor dat de kamer, zonder dat je er erg in hebt, toch langzaam wat vol begint te raken.
Je begrijpt, de kijker zoekt misschien wel naar wat meer ruimte, en hoewel je huis dat op papier wel heeft, ziet de kijker dat dan niet.
De verkoopstylist kan met soms wat kleine aanpassingen zorgen dat de ruimte meer tot zijn recht komt. Dat kijkers niet het gevoel krijgen in een krap en hokkerig huis te zijn beland, maar ook kunnen zien dat jouw huis flink wat vierkante meters heeft.
Verkoopstyling helpt bij je thuis voelen
Kleur, jij houdt ervan en je durft dit ook in je interieur te laten zien. Op de wanden en in je interieur, het maakt je huis gezellig en jij wordt er vrolijk van.
Of je interieur is een beetje in de tijd blijven steken. Jij voelt je er fijn in, maar je weet eigenlijk wel, jonge mensen willen dit vast anders.
Een huis kopen is boven alles een kwestie van gevoel. Het huis moet thuis worden.
Niet iedereen is in staat om door de inboedel van een ander heen te kijken, de mogelijkheden te zien en te bedenken hoe het kan worden met de eigen inrichting, de eigen kleur op de muur en de eigen indeling.
Een verkoopstylist bekijkt je huis door de ogen van de koper
Een verkoopstylist weet wat een potentiële koper belangrijk vindt, wie je doelgroep waarschijnlijk is en ziet jouw huis door de ogen van de koper. Je begrijpt, verkoopstyling geeft jou de mogelijkheid om je huis zoveel mogelijk aan te laten sluiten op de wens van je potentiële koper.
Het kost wat maar weet je wat het je oplevert?
En nu hoor ik je denken; ja maar verkoopstyling kost geld en dat heb ik er niet voor over. Wie zegt mij dat het me ook iets oplevert?
Garanties zijn er natuurlijk niet maar in de praktijk zien wij dat huizen die gestyled zijn, sneller verkopen, maar dat ook de gemiddelde verkoopprijs hoger is. Grote kans dus dat de kosten die je er aan de voorkant aan kwijt bent, bij de verkoop dubbel en dwars worden terug verdiend. Is toch iets om even over na te denken…